Metode Dan Media Penyuluhan Yang Efektif Bagi Penyuluh Agama Kristen Non PNS Pada Masa Pandemi Covid 19 Di Wilayah Bandung Raya

Authors

  • Agus Nugroho STT Inti Bandung
  • Gery Altobely Seroh STT Inti Bandung
  • Nathasya Suradi STT Inti Bandung

DOI:

https://doi.org/10.46348/car.v3i1.77

Keywords:

Christian Religious Counselor, Extension Methods, Extension Media

Abstract

The Covid 19 pandemic has made non-PNS Christian Religious Extension Officers unable to carry out their counseling duties as before the Covid 19 pandemic. Extension officers cannot freely gather members of the target group in one place. The number of members gathered is strictly limited. Between extension workers and members of the target group cannot interact freely. In any situation, counseling or coaching for members of the target group must continue to be carried out. This study aims to obtain effective methods and media in counseling during the Covid 19 Pandemic. This research is a quantitative study with survey methods and library research. The methods and media for effective counseling can facilitate the tasks of non-civil servant Christian religious instructors in the Greater Bandung Region during the Covid 19 pandemic.

References

Ardianto, Elvinaro, Lukiati Komala, and Siti Karlinah. Komunikasi Massa : Suatu Pengantar.

Bandung: Simbiosa Rekatama Media, 2014.

Barclay, William. Pemahaman Alkitab Setiap Hari Injil Matius Pasal 1-10. 10th ed. Jakarta:

BPK Gunung Mulia, 2012.

Darwanto. Televisi Sebagai Media Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2011.

Direktur Jenderal Bimas Kristen. “Petunjuk Teknis Penyuluh Agama Kristen Non Pegawai

Negeri Sipil,” 2017.

Edison, F. Thomas. 52 Metode Mengajar. Bandung: Kalam Hidup, 2017.

Effendy, Onong Uchjana. Radio Siaran: Teori Dan Praktek. Bandung: Mandar Maju, 1990.

Fiske, John. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2018.

Ispriadi, Bella Dwi Syahputri, Devy Anggita Putri, and Prahasti Ken Dewani. “Eksistensi

Media Cetak Pada Masa Pandemi Covid-19.” JISIP: Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik 9, no. 2 (2020): 127–134.

Lestari, Ambar Sri. “Pembelajaran Multimedia.” Jurnal Al-Ta’dib 6, no. 2 (2013): 84–98.

https://ejournal.iainkendari.ac.id/al-tadib/article/view/307.

McQuail, Denis. Teori Komunikasi Massa. Jakarta: Salemba Humanika, 2011.

Mufid, Muhamad. Komunikasi Dan Regulasi Penyiaran. Jakarta: Kencana, 2005.

Munir. Multimedia Konsep & Aplikasi Dalam Pendidikan. Antimicrobial Agents and

Chemotherapy. Vol. 58. Bandung: Alfabeta, 2012.

Neolaka, Amos, and Grace Amialia A. Neolaka. Landasan Pendidikan Dasar Pengenalan Diri

Sendiri Menuju Perubahan Hidup. Depok: Kencana, 2017.

Nuhamara, Daniel. Pembimbing PAK. 2nd ed. Bandung: Jurnal Info Media, 2009.

Pasallo, Fuad Abbas Saleh. “Peran Media Massa Cetak ( Koran ) Dalam Meningkatkan

Pariwisata Danau Dua Rasa ( Labuan Cermin ), Berau.” Ilmu Komunikasi, 1, no. 4

(2013): 91–105. https://ejournal.ilkom.fisip-unmul.ac.id/site/?p=1040.

Rachman, Moch Syamsuri. “Penggunaan Metode Konseling Dan Praktik Keterampilan Dalam

Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Nonformal.” Sintesa: Jurnal Ilmu Pendidikan 14, no. 1 (2019): 30–35. http://sintesa.stkiparrahmaniyah.ac.id/index.php/sintesa/article /view/7.

Romadhoni, Budi Arista. “Meredupnya Media Cetak, Dampak Kemajuan.” An-Nida 10, no. 1

(2018): 13–20. https://ejournal.unisnu.ac.id/JKIN/article/viewFile/741/1001.

Romli, Syamsul M. Kamus Jurnalistik. Edited by Nunik Siti Nurbaya. Bandung: Simbiosa

Rekatama Media, 2008.

Rustam, Muhammad. “Internet Dan Penggunaannya (Survei Di Kalangan Masyarakat

Kabupaten Takalar Provinsi Sulawesi Selatan).” Jurnal Studi Komunikasi dan Media 21, no. 1 (2017): 13–24. https://media.neliti.com/media/publications/196607-ID-internet-dan-penggunaannya-survei-di-kal.pdf.

Sadiman, Arief S., R. Rahardjo, Anung Haryono, and Rahardjito. Media Pendidikan. 14th ed.

Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2010.

Sari, Milya, and Asmendri. “Penelitian Kepustakaan (Library Research) Dalam Penelitian

Pendidikan IPA.” Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA 2, no. 1 (2018): 41–53. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index. php/naturalscience/article/view/1555/1159.

Setiawani, Mary Go. Pembaruan Mengajar. 3rd ed. Bandung: Kalam Hidup, 1996.

Sidjabat, B.S. Mengajar Secara Profesional. Edited by Ridwan Sutedja and Yosep Kurnia. 3rd

ed. Bandung: Kalam Hidup, 2017.

———. Menjadi Guru Profesional Sebuah Perspektif Kristiani. Bandung: Kalam Hidup,

Sudjana, Nana. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: SBAlgesindo, 2019.

Sudjana, Nana, and Ahmad Rivai. Media Pengajaran. 12th ed. Bandung: Sinar Baru

Algensindo, 2015.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2013.

Sugono, Dendy. Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa Departemen Pendidikan

Nasional, 2008.

———. Tesaurus Bahasa Indonesia. 1st ed. Jakarta: Pusat Bahasa Departemen Pendidikan

Nasional, 2008.

Susabda, Yakub B. Pelayanan Konseling Melalui Telepon. Yogyakarta: ANDI, 2010.

Zed, Mestika. Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2008.

“Televisi.” Wikipedia. Last modified 2021. Accessed August 19, 2021. https://id.

wikipedia.org/wiki/Televisi.

Downloads

Published

2022-04-17

Issue

Section

ARTICLES